Utilizarea blogului de către biblioteci

I. Folosirea blogului in marketingul serviciilor de biblioteca

1. Marketing

1.1 Definitie

Termenul marketing este de origine anglo-saxona (market = piata), iar primele teorii si practici s-au dezvoltat in Statele Unite ale Americii.

Definit ca o „noua stiinta a vanzarii” sau ca „stiinta si arta de a convinge clientii sa cumpere”, conceptul de marketing a cunoscut o evolutie rapida in paralel cu schimbarile economico- sociale. In lucrarile de specialitate sunt prezentate numeroase opinii, cele mai multe abordand in mod unilateral marketingul, fie doar ca activitate economica, fie ca proces economic, social, commercial, de corelarea cererii cu oferta, fie ca o filozofie sau ca o functie manageriala a organizatiei moderne.

Ce este marketingul?

– „filozofie de afaceri care pune pe primul loc clientul”[1]

– „abilitatea de a crea si pastra consumatori profitabili”[2]

– „totalitatea mijloacelor de care dispun intreprinderile pentru a-si crea, conserva si dezvolta pietele si clientela”[3]

– „un ansamblu de activitati ale intreprinderii, un efort pentru gasirea, crearea, stimularea si satisfacerea nevoilor clientilor”.[4]

Numeroase definitii abordeaza marketingul din perspectiva manageriala:

– proces de management responsabil pentru identificarea, anticiparea si satisfacerea in mod profitabil a necesitatilor clientului.

– proces de planificare si executare a conceptiei, stabilirii pretului, promovarii si distributiei ideilor, bunurilor si serviciilor pentru a crea schimburile care satisfac scopurile indivizilor si oranizatiilor.

Asociatia Americana de Marketing ofera urmatoarea definitie:  “marketingul reprezinta realizarea activitatilor economice care dirijeaza fluxul bunurilor si serviciilor de la productie la consumator sau utilizator.”

In opinia lui W. Neubauer, specialist in marketingul bibliotecilor, „marketingul este un concept cu ajutorul caruia se poate face un acord intre obiectivele organizatiilor si acceptiunea asupra nevoilor clientilor, consumatorilor si altor grupuri ”.

O definitie a marketingului se regaseste in lucrarea „Principiile marketingului”  a lui P. Kotler, personalitate marcanta a domeniului: „ marketingul este un proces social si managerial prin care indivizii obtin ceea ce le este necesar si doresc prin crearea, oferirea si schimbul de produse si servicii avand o anumita valoare”.6

Desi in Romania marketingul incepe sa fie studiat si aplicat dupa 1990, inca din 1971 s-a infiintat Asociatia Romana de Marketing care considera ca marketingul este: “un sistem complex cibernetic de activitati si actiuni care, folosind un ansamblu de te 525i82f hnici si metode preluate de la alte stiinte sau proprii, specifice, are ca scop punerea in acord, in mod optim, intr-o anumita perspectiva de timp a resurselor economice cu cerintele pietei”. O definitie destul de pretentioasa care accentueaza caracterul interdisciplinar al marketingului.

Conceptul actual de „marketing’ se refera la indivizii si la organizatiile care au dorinta si posibilitatea de a cumpara anumite bunuri sau servicii.

Marketingul trebuie inteles nu in sensul vechi de vanzare, ci in cel nou, de satisfacere a nevoilor consumatorului. Scopul activitatii de marketing este de a-l cunoaste si a-l intelege pe client atat de bine, incat produsul sau serviciul sa se potriveasca cu nevoile sale si sa se vanda singur.descărcare

Marketingul pune in relatie doua elemente: organizatia si clientul. Prima incearca sa satisfaca cererile si dorintele celui de-al doilea oferindu-i produse si servicii de calitate la preturi acceptabile. O alta disciplina cu un obiectiv asemanator sunt Relatiile publice. Din aceasta cauza apar de  foarte  multe ori in practica si chiar in lucrarile de specialitate confuzii. Relatiile publice reprezinta o punte intre organizatie si public. Acesta din urma reprezinta un grup de indivizi mai larg, care include clientii. Daca marketingul incearca sa informezesi sa convinga clientul  sa cumpere produse sau servicii, relatiile publice urmaresc sa construiasca si sa impuna imaginea organizatiei. Intre cele doua compartimente ale unei organizatii ar trebui sa existe relatii de colaborare, de complementaritate si in nici un caz unele antagonice. Din numeroasele definitii prezentate rezulta trei “legi’ fundamentale ale marketingului:

  1. Toate programele si actiunile organizatiei vor fi orientate spre client;
  2. Cresterea volumului vanzarilor profitabile este si va fi scopul organizatiei;
  3. Toate activitatile de marketing vor fi coordonate la nivel de organizatie.

Blog-urile sunt derivate din sit-urile web tradiţionale. Caracteristica blog-urilor o reprezintă centrarea atenţiei pe zona de publicare a ştirilor şi a subiectelor de comentat. Spre deosebire de sit-urile tradiţionale blog-urile s-au dezvoltat rapid pentru că suportul tehnic a fost asigurat de furnizorii de servicii , care permiteau crearea de instanţe de exprimare particularizate.

Avantajul gratuităţii a fost un element definitoriu în propagarea serviciilor pe blog. Unele biblioteci chiar au schimbat sit-urile proprii în blog-uri care au fost dezvoltate şi au acoperit inclusiv informaţiile prezentate iniţial.

%d blogeri au apreciat asta: